0تا100 لاستیک ماشین: لاستیک فرسوده، لاستیک سایی، شیارهای لاستیک، لاستیک تیوبلس و

این لایه به همراه لبه های رینگ چرخ ها تشکیل یک مخزن بدون نفوذ مانند تیوپ های معمولی را می دهد؛ اما این تفاوت جزئی چگونه موجب ایمنی بیشتر خودرو می شود؟ در ادامه با انجینیک همراه باشید. امیدواریم از مطالعه این مقاله اطلاعات مدنظر خود را دریافت کرده باشید. همین ثابت بودن فشار باد لاستیک منجر می شود راندمان افزایش پیدا کرده و به دنبال آن مصرف سوخت کاهش پیدا کند. باد نیتروژن به دلیل بزرگتر بودن اندازه مولکول آن حدود چهاردرصد سبک تر از باد معمولی می باشد و این عامل باعث می شود تا گرما را با سرعت بیشتری از دست دهد و به دنبال آن خطر ترکیدگی لاستیک به شکل قابل توجهی کاهش پیدا کند. البته لاستیک های تیوبلس به طور روزانه مقداری از باد خود را از دست می دهند. اگرچه هیچ قانونی برای درج این اعداد روی بدنهی لاستیک ماشین وجود ندارد ولی لاستیکسازها برای رقابت هم که شده دست به چنین اقدامی میزنند.

لاستیک وسیله نقلیه سواری معمولاً در قالب اندازه گذاری متریک است و لاستیک کامیونها و ماشینهای بزرگ در قالب اندازه گذاری هم متریک و هم اینچی یافت میشود. این ساختارها عموماً در لاستیکهای قدیمی و بر روی کامیونها و تریلرها استفاده میشود. به همین دلیل این رطوبت موجود در هوای معمولی منجر به افزایش خورندگی لاستیک های خودرو و کم شدن سیم لاستیک ها می شود. چراکه بهترین لاستیک ها اگر در زیر خودرویی قرار گیرند که بد رانده می شود ممکن از بیش از 30 هزار کیلومتر عمر نکنند. اگر به اسامی برترین تولیدکنندگان انواع لاستیک ماشین نگاه کنید، تراینگل در ۲۰ شرکت اول قرار دارد. این فرایند برای رانندگانی که وسواس زیادی در خصوص هندلینگ خودرو دارند کاملاً مشخص خواهد بود اما رانندههای معمولی متوجه این تفاوت جزئی نخواهند شد. با توجه به اینکه گیجهای باد آپاراتیها کالیبره نیستند و خطای محسوسی دارند بهتر است یک گیج استاندارد برای تنظیم باد چرخهای خودروی خود تهیه کنید. دلیل آن هم این است که اتمهای نیتروژن ابعاد بزرگتری نسبت به اتمهای اکسیژن دارند و همین باعث می شود نیتروژن به سختی بتواند از لاستیک خارج شود و منجر به کاهش فشار باد لاستیک شود.

به همین دلیل هم است که باد نیتروژن در ماشین های مسابقه ای کاربرد بسیار زیادی دارد و خطر احتمالی از طرف لاستیک را کاهش می دهد. یکی از علت های مهم در تحریک احتراق، اکسیژن می باشد و این عمل در حوادث بسیار ممکن است خطرناک باشد و جان سرنشینان را به خطر بیندازد اما باد نیتروژن تاثیری در تحریک حریق ندارد و این عامل می تواند یک مزییت برای انتخاب دوباره باد نیتروژن برای لاستیک های خودرو باشد. باید از باد نیتروژن برای لاستیک های خود استفاده کنند چون ممکن است دچار حادثه در حریق شوند و باید عامل کمک کننده ای یه افزایش حریق نباشند. در نتیجه، اگر پس از چک کردن کمک فنرها، جلوبندی و بالانس چرخ ها باز هم در حین رانندگی لرزش احساس کردید احتمالا مشکل را باید در چرخ های خودرو جستجو کنید. انتخاب تایر مناسب میتواند آسان باشد اگر بدانید به کجا نگاه کنید. برای خودروهای شخصی، عدد حد بارگذاری بین ۷۱ تا ۱۰۰ است.برای مثال، حد بارگذاری برای خودروی پراید ۷۶ و معادل ۴۰۰ کیلوگرم بار است، یعنی این تایرهنگامی که حداکثر فشار باد مجاز را دارد (بخش “و” را ببینید)، حداکثر۴۰۰ کیلوگرم را میتواند حمل کند.توجه داشته باشیدهرگز لاستیکی را که حد بارگذاری آن کمتر از میزان توصیه­شده از سوی سازنده خودروست، روی رینگ نصب نکنید.

البته این میزان خیلی زیاد نیست ولی با توجه به استفاده طولانی مدت از خودرو می تواند عدد بزرگی شود. به طور دقیق می توان گفت استفاده از باد نیتروژن می توان حدود سه درصد در کاهش مصرف سوخت خودرو تاثیر مثبت داشته باشد. این موضوع در حالی اسـت کـه تعداد زیادی از رانندگان در زمان خرید لاستیک هرگز بـه آن توجهی نکرده در حالیکه اگر سه سال از تاریخ یک لاستیک بگذرد دیگر قابل اعتماد نبوده و حتی ممکن اسـت خطرساز باشد. از طرف دیگر اگر برای اولین بار لاستیکها را با نیتروژن باد میکنید باید حتماً تیوپ لاستیک از اکسیژن خالی شود که این فرآیند نیز زمانبر و دردسرساز است. اگر آج لاستیک کمتر از ۱٫۶۶ میلیمتر باشد باید آن را تعویض کرد . حتی اگر خودرو هیچ پیمایشی نکرده باشد. یعنی می توان استفاده از گاز نیتروژن در لاستیک خودرو را از روش های کاهش مصرف سوخت خودرو در نظر گرفت. باید در نظر گرفته شود.

دیدگاهتان را بنویسید