چگونه لاستیک خوب بخریم؟

اگر متوجه سایش نامنظم و یکطرفه قسمت هایی از آج لاستیک شدید، بهتر است که ماشین را سرویس دهی کرده و جلوبندی و کمک فنرهای آن را چک و در نهایت لاستیک ها را با یکدیگر جابهجا کنید. در نهایت باید توجه داشته باشید که عمر مفید لاستیک ماشین 6 سال است و با توجه به تاریخ قید شده بر روی لاستیک و بعد از گذشت این زمان حتما باید آن ها را تعویض کنید. عددی که در مقابل عبارت “حداکثر فشار باد” روی تایر درج می­شود، مربوط به فشار بادی است که باید لاستیک داشته باشد، وقتی شما میخواهیدحداکثر بار قابل تحمل را روی آن تحمیل کنید. اگر ساییدگی لاستیک ها خیلی سریعتر از حد انتظار و یا خیلی نامنظم بود مطمئن باشید که مشکل مربوط به سایر قطعات ماشین است و حتما باید به تعمیرگاه مراجعه کنید، چراکه قطعات فرسوده و نامناسب عمر لاستیک ها را به طرز چشمگیری کاهش میدهد.

در صورتی که لاستیک اتومبیلتان فاقد عمق سنج بود میتوانید آن را با سکه و یا خط اندازهگیری کنید. برای این کار سکه را از قسمت سال تولید، داخل شیار آج لاستیک قرار میدهیم. متخصصهای این زمینه اعلام کردهاند که عمر مفید لاستیکها در حدود 5 سال میباشد و پس از گذشت 5 سال باید هر سال سلامت آنها بررسی کنید تا در صورت لزوم لاستیکهایی را که نیاز به تعویض دارند را شناسایی کنید. میزان این شاخص با AA ،A ،B و یا C مشخص میشود که AA یعنی بالاترین درجه و C یعنی پایینترین درجه. یعنی اگر عدد آن ۱۵ باشد به معنای استفاده از رینگ شماره ۱۵ برای لاستیکتان می باشد. 6-استفاده از رینگ و لاستیک غیر هم اندازه باعث میشود که به لاستیک خودرو فشار اضافی وارد شود و فرآیند فرسایش آن را تسریع میبخشد. درصورت انتخاب تایر تیوبلس (بدون تیوب) دقت کنید لبه های رینگ(محل نشیمن گاه طوقه به تایر) سالم و بدون زدگی باشد.

ترک های جانبی: بررسی کنید که آیا در سمت چپ تغییر شکل در لاستیک ماشین به وجود آمده است یا خیر. اتوماتیک سواران عزیز توجه داشته باشید اگر بدون توجه به موارد گفته شده اقدام به ایجاد تغییر بر روی پهنای لاستیک خود کنید، سرعت پیمایش شما آن چیزی نیست که کیلومتر شمارتان در داخل کابین بهتان نمایش می دهد! بهتر است قبل از هر مسافرت و رفتن به جاده لاستیکهای خود را چک کنید و در صورت مشاهده ترک، پوسیدگی و سوراخ آن را نزد یک متخصص ببرید. تایر بارز در بازار لاستیک ایران از کیفیت و تکنولوژی بسیار بالایی برای تولید لاستیکهای خود استفاده میکند که میزان رضایت مشتریهای خود را افزایش دهد. 2-تردد در جادههای نا مناسب و غیر استاندارد که از پیچ و شیبهای زیادی برخوردار هستند به فرسایش لاستیکها کمک میکند. در صورتی که باد لاستیکها استاندارد نباشد و کمتر یا بیشتر از حد استاندارد لاستیک باد شود، باعث افزایشی اصطحکاک آن و در نتیجه فرسایش لاستیکها خواهد شد. همین امر باعث شده که لاستیک توانایی لازم در برابر فشار و ضربه را از دست بدهد و به راحتی ترکیده شود. دلیل این برآمدگی ها احتمالا بخاطر رانندگی با فشار پایین تایر و در مسیرهای ناهموار با دست اندازهای بزرگ است.

حرف R به معنای ساختار تایر رادیال و حرف B به معنای ساختار تایر لایه ضربدری (بایاس) است. حرف R بیانکننده کلمه Radial است که ساختار لاستیک را نشان میدهد. چرا که احتمال خرابی و یا ترکیدن لاستیک در طی رانندگی و تصادف به شدت افزایش مییابد. متاسفانه این دو ویژگی نمی تواند به بهترین شکل همزمان در یک لاستیک وجود داشته باشند، یعنی یک لاستیک بی سر و صدا به ندرت در جاده های خیس عملکرد بالایی دارد و بر عکس. مثلا عدد 60 که در تصویر مشاهده میشود، بیانگر فاق لاستیک است به اندازه 60 درصد پهنای آن، یعنی در حدود 129 میلی متر است. در حین رانندگی در سطوح معمولی و خشک، فشار بیش تری بخاطر اصطکاک بیشتر تایر با سطح زمین، به خودرو وارد می شود، به همین علت مصرف سوخت خودرو زیاد میشود ولی این نکته را در نظر داشته باشید که هرچه ابعاد تایر بزرگتر از شرایط استاندارد شود، در نتیجه لاستیک سایی و مصرف سوخت بیشتر میشود. در صنعت روکش تایر جهان متناسب با میزان سرمایه گذاری ، فرهنگ مصرفی جامعه ، شرایط مصرف تایر، وضعیت جاده ها و نوع منجیدهای قابل روکش، تکنیک های متفاوتی برای روکش تایر های مستعمل به کار گرفته می شود و به طور کلی دو نوع تکنولوژی گرو و سرد در صنعت روکش، شناخته می شود.

دیدگاهتان را بنویسید