هر آنچه باید درباره انتخاب و خرید تایر و لاستیک خودرو بدانیم – خودروبرتر

در این حالت شخصی که این لاستیک را عوض میکند، باید به این نکته توجه نماید، در غیر این صورت حرکت باعث ایجاد صدای زوزه میشود. تایرهای زمستانی با توجه به نرمی خاصی که دارند در روزهای گرم سال کاریی اصلی خود را از دست میدهند و شما به هیچ وجه نباید از اینگونه تایرها در روزهای گرم سال هم چون تابستان، استفاده کنید. تصور کنید با سرعت بالا در حال رانندگی در اتوبان هستید. سرعت بالا نیز میتواند در جیغ کشیدن لاستیک خودرو موثر باشد. باید این مساله را در نظر داشته باشید و در صورتی که دست به تغییر سایز تایر خودروی خود زده و آن را بزرگتر و یا پهنتر نمودید، باید منتظر شنیدن صدای وور ور از لاستیک نیز باشید. در نظر داشته باشید که لاستیکهای زمستانی صرفاً برای روزهای برفی طراحی نشدهاند. در زمان بارش برف، آج تایرهای برفی- زمستانی این قابلیت را دارد که در برف و یخ فرو برود تا در مواقع ضروری توانایی توقف سریع را داشته باشید درحالیکه طراحی تایرهای برفی زمستانی بگونه ایست که فرمان پذیری ضعیفتری در مقایسه با همتایان تمام فصل خود در جاده های خشک و نیمه زمستانی دارد. موضوع دیگری که در باید در مورد اعداد و ارقام روی تایر بدانید همان عرض یا پهنای تایر است که به عنوان مثال شما یک تایر 190 را با 205 تعویض کرده و بدین ترتیب فرمان پذیری خودرو بهتر و نرم تر میشود و معمولا از لاستیک های پهن با عنوان تایر اسپرت نیز نامیده میشود.

البته میتوان صدای زوزه لاستیک را به عواملی مانند تاب داشتن رینگ خودرو و یا سایز لاستیک نیز مرتبط دانست. البته میتوان به این نکته اشاره کرد که اگر لاستیک دارای پله باشد، قطعا در حرکت تولید صدا خواهد کرد. نکته اینجاست که تایرها حتی اگر زیر خودرو هم نباشد از عمرشان کم میشود. نکته دیگری که میتوان مطرح نمود جنس لاستیک است که در تولید صدای نامتعارف لاستیک خودرو نقش مستقیم دارد. جنس تایر میتواند نقش مهمی در شنیدن صدای جیغ لاستیک خودرو داشته باشد. در انتخاب تایر باید دقت داشته باشید که معمولا سایز تایر قبلی با تایر جدید متفاوت نباشد. معمولا این صداها در زمانهایی که شما در حال عبور از خط کشی و یا علایم ترافیکی هستید، به وضوح شنیده میشوند. هر شرکت لاستیک سازی در بعضی از سایزها قابلیت بهتر و دوام بیشتری دارند به همین خاطر به طور قطع و یقین نمی تواند گفت میشلن بهتر از پیرلی یا بریجستون است. این لاستیکها به دلیل مواد نرمتر مورد استفاده در آنها نقطه انجماد پایینتر و انعطاف بالاتری دارند. هر چقدر کائوچو لاستیک بیشتر باشد به طور یقین لاستیک نرمتر و منعطفتر خواهد بود.

معمولا از مواد متنوعی برای تولید لاستیک استفاده میشود، اما پایه مواد تشکیل دهنده لاستیک کائوچو است. معمولا روی لاستیک های تولیدی، چهار رقم آخر شماره شناسه نشانگر هفته و سال تولید تایر است. همان طور که در بالا نیز اشاره کردیم؛ معمولا علت صدای چرخ ماشین رابطه مستقیم با سایز آن دارد. برند کومهو نیز قیمت مشابهی ارایه میدهد. ۲- برند : برند سازنده در باکیفیت بودن لاستیک ماشین تاثیر زیادی دارد. اگر تصمیم گرفته اید لاستیک ایرانی خرید کنید و میخواهید بدانید بهترین برند تایر داخلی چیست. از طرف دیگر همانگونه که در بالا اشاره کردیم به هر اندازه هم که نیتروژن لاستیکهای شما خالص باشد باز هم نمیتوانید ۱۰۰ درصد لاستیکها را با نیتروژن باد کنید. یکی دیگر از عوامل میتواند میزان گرمی یا سردی هوا باشد و آخرین علت نیز به سطحی که لاستیک روی آن حرکت مینماید، مرتبط خواهد بود. در صورتی که از لاستیک خودرو خوب محافظت شود در هزینه های فرد نیز برای تعویض لاستیک صرفه جویی می شود. مواردی که گفته شد در حقیقت پاسخی به سوال ابتدای مطلب است که بدانیم هنگام خرید تایر، کدام لاستیک ایرانی بهتر است و برای اینکه هزینه افراد کاهش پیدا کند، باید نکات مهم را در نظر گرفت.

در نظر داشته باشید که تغییر ارتفاع لاستیک (فاق) در صدای نامتعارف لاستیک خودرو میتواند تاثیر گذار باشد. هر رانندهای ممکن است با صدای نامتعارف لاستیک خودرو روبهرو شود. به طور کلی باید گفت کیفیت لاستیک های خارجی نظیر میشلن، رودستون و هانکوک نسبت به لاستیک های ایرانی بالاتر است چرا که تکنولوژی ساخت تولید لاستیک در ایران چندان جدید نیست، اما این تایرها قیمت بالاتری نیز دارند. برای آگاهی از زمان تعویض لاستیک ها نیز می توان به طور چشمی و با اندازی گیری آج لاستیک ها عمل نمود. 4- هنگامیکه عمق آج لاستیکها به 6 میلیمتر رسید عمر مفید آنها به پایان رسیده است و به فکر تعویض لاستیکها باشید. عمر هر لاستیکی به نوع رانندگی راننده، شرایط آب و هوایی، وضعیت جاده، میزان فشار روی لاستیک ها و از همه مهمتر کیفیت مواد سازنده آن وابسته است. مورد بعدی مربوط به میزان کارکرد خودرو است. بیشترین عامل پله کردن تایر خودرو فرسودگی قطعات جلوبندی و عدم میزان فرمان است.

دیدگاهتان را بنویسید