مولکولهای نیتروژن درشتتر از هوا هستند

برای اینکه این نوع تایر درست نصب شود ، بر روی لدیواره لاستیک عبارت “خارج” و “داخل” حک شده است تا بهترین کارایی را داشته باشد و البته این نوع تایر همیشه دارای بیشترین تنوع طرح آج یا همان گل تایر است. این نوع آج به نوعی محبوب ترین تایر در بین طرفداران خودروهای اسپرت است که طرح های گل یا همان آج های مختلف برای حداکثر کارایی و چنگ زنی در هر دو نوع جاده مرطوب و خشک دارای بهترین عملکرد است. در ساختمان لاستیک از مواد شیمیایی، طبیعی و معدنی مختلفی استفاده میشود که هر یک در عملکرد تایر و نیز در جریان تولید آن نقش خاصی را ایفاء میکنند. از دغدغه ها ونگرانی ها رانندگان در زمان خرید لاستیک یا همان تایر ماشین ، خرید یک لاستیک تازه تولید شده است. مثلا در عکس بالا، اندازه فاق لاستیک 65% درصد پهنای لاستیک می باشد. مثلا میگویند این تایر 14 اینچی است. آج تایر یا همان گل تایر چیست؟ شاید این ایده بیراه نباشد ولی به دلیل آنکه وزن بیشتری روی محور عقب است، چرخهای عقب باید سالمتر و با آج بهتر باشند. اگر عمر لاستیک بیش از ۶ سال است، آن را تعویض کنید. برای خودروهای شخصی، عدد حد بارگذاری بین 71 تا 100 است.برای مثال، حد بارگذاری برای خودروی پراید 76 و معادل 400 کیلوگرم بار است، یعنی این تایرهنگامی که حداکثر فشار باد مجاز را دارد (بخش “و” را ببینید)، حداکثر400 کیلوگرم را میتواند حمل کند.توجه داشته باشیدهرگز لاستیکی را که حد بارگذاری آن کمتر از میزان توصیه¬شده از سوی سازنده خودروست، روی رینگ نصب نکنید.

برای مثال عدد “1204” نشان میدهد این لاستیک در هفته دوازدهم سال 2004 میلادی تولید شده است. واگر این عددسه رقمی باشد به معنای تولید قبل از سال 2000 می باشد. به عنوال مثل عدد ۲۱۵ به معنای پهنای ۲۱۵ میلیمتر است. معمولا روی هر لاستیک یک عدد ۴ رقمی وجود دارد که سال تولید را نشان میدهد. البته فراموش نکنید که بیش از حد پایین بودن عدد مربوط به آن نیز سبب زود خراب شدن لاستیکتان می شود. قابل ذکر است مصرف لاستیک هایی که ازتاریخ تولید آنها بیش از 3 سال می گذرد مناسب نیست. اگر بیش از یک یا دو نوار بر روی سطح لاستیک مشاهده کردید، زمان تعویض آن فرا رسیده است. به طور معمول لاستیک های موجود در بازار در دو نوع بایاس و رادیال است.به گفته کارشناسان ، در تولید لاستیک های بایاس که از تکنولوژی قدیمی برخوردار هستند،از الیاف ورشته های نخی استفاده می شود.درحالیکه در تولید لاستیک های رادیال از رشته های سیمی استفاده می شود.فروشندگان تایرمعتقدند که تایرهای بایاس اگر تحت تاثیر نیروهای عمودی قرار بگیرند ،سطح تماس آج آنها تغییر شکل داده وبه مرور حالت جمع شده پیدا می کند.این مساله باعث کاهش عمرلاستیک وچسبندگی آن به جاده می شود.درمقابل تایرهای رادیال به دلیل ساختار محکم وتغییرات اندک شکل آج ها، درپیچ،چسبندگی خوبی به سطح جاده دارند.این لاستیک ها به دلیل به کارگیری رشته های سیمی در ساختار خود،تحمل سرعت بالاتری نسبت به تایرهای بایاس را دارندوعمرآنها نسبت به لاستیک های بایاس 40تا60 درصد بیشتراست.به گفته فعالان بازار ،تکنولوژی تولیدی اکثر شرکت های ایرانی از نوع بایاس بوده و اکثر تایر های رادیال وارداتی هستند.توجه داشته باشید قیمت لاستیک های رادیال بیشتر از نوع بایاس بوده ونوع تایر روی آن حک شده است.

از الیاف و رشته های نخی در تولید لاستیک های بایاس با تکنولوژی قدیمی تر استفاده می شود، ولی از رشته های سیمی در تولید لاستیک های رادیال استفاده می شود. همچنین در کمربند تایرهای رادیال سیمی سواری و در لایههای تایرهای باری تمام سیمی از سیمهای فولادی با قطر و ضخامت مشخص استفاده میگردد. مهمترین فاکتور در انتخاب تایر، قطر آن است که بر اساس واحد اینچ مشخص میشود. کد درجشده روی لاستیک ماشین را میتوان با عبارت psi (یکای فشار، پوند بر اینچ مربع) مشاهده کرد. سایز تایرها بر اساس اینچ میتواند 8، 10، 12، 13، 14، 15، 17، 18، 19، 20، 22، 23، 24، 26 و 28 اینچی باشد. بر اساس گزارشات و اطلاعات در این زمینه می توان به این موضوع اشاره نمود هوای معمولی استفاده شده در لاستیک خودرو دارای ناخالصی بوده و شامل ۷۸ درصد نیتروژن، ۲۱ درصد اکسیژن، ۱ درصد سایر گازها و رطوبت می باشد.

لازم به ذکر است که فناوریهای نوین و نسل جدید تایرها، تنها 5 درصد از وزن خودرو را متحمل میشوند و مابقی آن فشار بر باد داخل لاستیک قرار میگیرد. ضمن اینکه میزان مصرف سوخت هم کاهش می یابد و از وارد آمدن فشار بر روی فرمان و سیستم فنربندی کاسته می شود و هدایت خودرو را راحت تر می کند. سایز اصلی تایر بر اساس سایز رینگ خودرو مشخص میشود و میتوان با تعویض رینگ، سایز تایر خودرو را بزرگ یا کوچک کرد. در نتیجه می توان این بازه زمانی مشخص شده را به عنوان یک تعریف کلی در نظر گرفت. مقدار باری که میتوان بر روی لاستیکها وارد کرد با استفاده از شاخص وزن لاستیک مشخص میشود. برخی از رینگ ها دارای پوششی از جنس پلاستیک و کائوچو می باشند که نام و نشان خودروساز روی آن حک شده است. بازار لاستیکهای ایرانی گرمتر از لاستیکهای خارجی است و از طرفی لاستیکهای ایرانی کیفیت قابل قبولی به خریداران خود ارائه میدهند و برخی از این برندها با لاستیکهای خارجی گاها رقابت میکنند. معمولا در خودروهای سواری و شاسیبلند از این سایزهای تایر استفاده میشود و میتوان گفت که سایزهای رایج بازار است.

دیدگاهتان را بنویسید