مهندسی فرآیند تولید لاستیک خودرو

حداکثر کارکرد هر لاستیک تا 80 هزار کیلومتر است. وجود عاج در لاستیک خیلی ضروری است و در اصل کنترل خودرو تا حد زیادی به وجود آج در لاستیک بستگی دارد، اما طبیعی است که طی کارکرد لاستیک، این آج ها در اثر اصطکاک با زمین به مرور از بین می روند. در نهایت فاکتور سوم مربوط به میزان کارکرد می باشد. در غیر این صورت، امکان ترکیدن لاستیک در سرعت هاي بالا و یا در هنگام ترمزهای ناگهانی وجوددارد کـه بسیار نیز خطرناک اسـت. نکته ی دیگر قابل ذکر در مورد لاستیک های ایرانی این است که در هنگام خرید حتما دارای علامت استاندارد باشند. اگر هم خودرو خریداری شده کار کرده است، در ادامه با ما همراه باشید تا با راهنمای خرید لاستیک خودرو و نحوه تشخیص زمان تعویض و نکاتی که باید به هنگام خرید لاستیک به آن ها توجه داشته باشید، آشنا شوید. خطرات این لاستیک ها با توجه به شرایط آب و هوائی گرم و جاده های پر دست انداز، رعایت نکردن سرعت مطمئنه و خانواده های پر جمعیت و تکمیل ظرفیت کامل خودرو توسط افراد خانواده، …

یک کالای یارانهای محسوب شده و با شرایط خاص توسط مصرفکنندگان قابل خریداری است. در شرایط کاری عادی ممکن است هر ماه حدود یک پیاسآی از فشار باد تایرها کاسته شود. در صنعت در اغلب روش ها ، نرم کردن (Masticating)، ترکیب و اختلاط مواد اولیه در لاستیک با استفاده از غلطک و یا مخلوط کن داخلی که به آن بنبوری ( Banbury Mixer ) که پرکاربرد ترین دستگاه است می گویند انجام می شود. در صورتی که تایر خودرو شما دچار پوسیدگی شده است حتما آن را جدی بگیرید زیرا لاستیک در حال تجزیه شدن است و در زمان کار ممکن است دچار ترکیدگی شود. راهنمای خرید لاستیک خودرو – چنانچه موتور، شاسی و بدنه و سایر قطعات مکانیکی را کنار بگذاریم، لاستیک خودرو یا تایر ماشین یکی از مهمترین اجزای هر خودرو می باشد. بنابراین در این حالت اگر فشار باد تایر از حد توصیه شده بیشتر باشد هیچگاه آن را کم نکنید و پس از خنک شدن، مجددا فشار باد تایر را کنترل کنید. لاستیک خودرو نقش بسزایی در هندلینگ، نرمی در حرکت، مصرف سوخت و پایداری در پیچ ها و ترمزهای شدید دارد. این وزن بر حسب kg (کیلوگرم) یا lbs (پوند) روی خودرو مشخص شده است.

درواقع میتوان این نوع لاستیک را لاستیک سهفصل نامید، زیرا این لاستیکها در بهار و پاییز هم خوب کار میکنند و فقط مخصوص تابستان نیستند. با توجه به افزایش قیمت لاستیک در ایران و همزمان با بحران تحریمها، سامانهای برای متقاضیهای لاستیک راه اندازی شد که با نرخ دولتی و ارزانتر لاستیکها را در اختیار مصرف کنندهها قرار میدهد. اگر به هر دلیلی مجبور شدید که باری بیش از حد مجاز را حمل کنید، باید براساس دستورالعمل دفترچه راهنمای خودرو و مشورت با کارشناسان فنی میزان فشار باد لاستیک را افزایش دهید. معمولا پس از رانندگی طولانی، حرارت و فشار باد افزایش پیدا می کند. فروشندگان تایرمعتقدند که تایرهای بایاس اگر تحت تاثیر نیروهای عمودی قرار بگیرند ،سطح تماس آج آنها تغییر شکل داده وبه مرور حالت جمع شده پیدا می کند. طراحی آج تایرهای اسپرت نیازمند مهندسی و رعایت فاکتورهای مهم میباشد. امروزه چون نیروی انتظامی نسبت به اسپرت خودروها حساس شده است، مردم کمتر به سراغ رینگ اسپرت می روند و چندسالی است که استقبال مردم از رینگ و لاستیک های پهن و اسپرت نسبت به قبل کم شده است. بنابراین چنانچه میزان قطر آج لاستیک خودروی شما کمتر از 1.6 میلیمتر است، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

درمقابل تایرهای رادیال به دلیل ساختار محکم و تغییرات اندک شکل آج ها، درپیچ، چسبندگی خوبی به سطح جاده دارند. طبق معمولً این تایرها از تایرهای معمولی گرانتر و سختتر هستند کـه سخت بودن آنها باعث می شود تا رانندگی با آنها حس اسانی کمتری داشته باشد و بهمین دلیل بین مشتریان محبوب نیستند. این لاستیک ها به دلیل به کارگیری رشته های سیمی در ساختار خود، تحمل سرعت بالاتری نسبت به تایرهای بایاس را دارند و عمرآنها نسبت به لاستیک های بایاس ۴۰ تا ۶۰ درصد بیشتراست. تمام این قطعات به شکلی است که باعث میشود چرخها در یک راستا قرار بگیرند. این لاستیک های انباری هیچ تفاوت ظاهری با یک لاستیک تازه تولید شده ندارند و از نظر شکل ظاهری نمی توان تشخیص انباری بودن آن را داد. لاستیک خودرو که به آن تایر هم گفته می شود، ماده ای است که قابلیت انعطاف و جذب ضربه های زیاد را دارد و به صورت پوششی حلقه ای دور رینگ قرار می گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید