مهندسی فرآیند تولید لاستیک خودرو

این لاستیکها که در بازار به اصطلاح لاستیک انباری شناخته می شوند به دلایل مختلفی نظیر توقیف محموله های قاچاق، عدم فروش در یک کشور به دلایل مختلف و انتقال آنها به یک کشور ثالث و یا لاستیکهائی که در یک سری ساخت در کارخانه مشکل فنی داشته که توسط تولید کنندگان به کشورهای جهان سوم قاچاق می شوند و دلایل بسیار دیگر که فقط سازندگان از آن باخبر هستند وارد بازار می شوند. آج تایرهای متقارن دارای الگوی یکسان در کل تایر است و این نوع لاستیک بیشتر در خودروهای سواری ارزان قیمت رایج بوده و دارای عمر طولانی و بی صدا هستند و البته میتوانند به طریقه های مختلف چرخانه شده که به طولانی تر شدن عمر لاستیک و بهره وری بیشتر کمک میکند. بیشتر لاستیکهای عنوان شده یا حتی شرکتهای دیگر که برای لاستیکهای تولیدی خود تاریخ انتقضا در نظر میگیرند طول عمری معادل ۵ تا ۶ سال دارند. به نظر شما این اعداد چه مفهومی دارند؟ • به یاد داشته باشید که اگرچه حداکثر عمر مفید برای لاستیکها از تاریخ تولید آنها ۱۰ سال است، اما این هرگز به معنای ۱۰ سال رانندگی نیست. بنابراین، راهنمای کاملی را به هنگام خرید لاستیک، گرد آوری کرده ایم ؛ به هنگام خرید تایر ماشین اطمینان حاصل کنید که از یک شرکت معتبر خرید کنید، که ما اینجا به معرفی ۱۰ شرکت برتر تولید لاستیک ماشین خارجی خواهیم پرداخت و سپس در ادامه به معرفی چند شرکت برتر تولید لاستیک ماشین داخلی خواهیم پرداخت.

آج تایر یا همان گل تایر چیست؟ تراز نامناسب یا قطعات تعلیق فرسوده میتواند به طور چشمگیری از عمر لاستیک بکاهد. برخی از افراد سودجو اقدام به فروش تایرهای تاریخ گذشته و یا به اصطلاح «ته انباری» میکنند. اگر اهل استفاده بیش از حد از لاستیک خودرو نیستید و نسبت به تعویض در زمان مقرر آن متعهد هستید و یا اینکه از لاستیکهای غیر استاندارد استفاده نمیکنید و با هزینه کمی بیشتر، از برندهای معتبر برای لاستیک خودرویتان بهره میبرید، خیلی خیالتان راحت نباشد چرا که همیشه اشیا تیز و برنده در جاده میتوانند به لاستیک خودروی شما آسیب بزنند. برای نگهداری از لاستیک های خودرو و افزایش طول عمر آن رعایت برخی از نکات، به ویژه در رابطه با فشار باد تایر، ضروری است. مواردی که گفته شد در حقیقت پاسخی به سوال ابتدای مطلب است که بدانیم هنگام خرید تایر، کدام لاستیک ایرانی بهتر است و برای اینکه هزینه افراد کاهش پیدا کند، باید نکات مهم را در نظر گرفت. با در نظر گرفتن این پیشفرض روی لاستیک مزبور به دنبال یک کد ۴ رقمی بگردید.

تایرها از روی هم گذاری لایه های لاستیک ایجاد می شوند ، این لایه ها در دمای زیاد تحت اثر پرس های سنگین قرار می گیرند و با لایه های فلزی نیز مقاوم سازی می شوند . اگر اجازه دهید گرد و غبار ترمز برای مدت زمان طولانی روی چرخهای شما بنشیند، میتواند سطح بیرونی لاستیک شما را از بین ببرد. ترکیبهای عددی مثل 0308، 1218، 1011 و یا حتی 0110. یادتان باشد همانطور که باید نسبت به روز تولد همسر و فرزند خود حساس باشید، درباره سال تولید تایرها هم باید دقت لازم را به خرج دهید. اعداد فوق در واقع همان تاریخ تولد تایرها هستند. نکته اینجاست که تایرها حتی اگر زیر خودرو هم نباشد از عمرشان کم میشود. یکی از علائم قابل شناسایی این تایرها اینست که در دماهای پائین تر، آج لاستیکی انعطاف پذیر ، هم چنان منعطف باقی می ماند که همین امر به چسبندگی بهتر در جاده های لغزنده کمک میکند.

تایر تیوبلس از لحاظ ساختمان شبیه به لاستیک معمولی میباشد؛ با این تفاوت که جدار داخلی آن بوسیله لایه نازکی از بوتیل (Butyl) بطور کامل عایق بندی شده است. تنها نقطه منفی تایر و لاستیک میشلین (MICHELIN) قیمت نسبتـاً بالای آنها می باشد . اگر عبارت ریال، مشخص بود، یعنی لازم است تا به فکر یک لاستیک جدید باشید. به دلیل تجمع نیروها در مرکز آج لاستیکها، لایههای لاستیکی در زمان گرم شدن تمایل زیادی به جدا شدن دارند. در صورتی که تایر خودرو شما دچار پوسیدگی شده است حتما آن را جدی بگیرید زیرا لاستیک در حال تجزیه شدن است و در زمان کار ممکن است دچار ترکیدگی شود. این در حالی است که بلافاصله پس از ورود میخ به تایر تیوبلس اطراف آن آب بندی می شود و بدنه خود میخ نیز به عنوان مانعی برای خروج هوا عمل می کند. نخ: بدنه اصلی تایر شامل لایههای نخی پوشش داده شده با آمیزه (خمیر) لاستیکی میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید