معرفی انواع لاستیک خودرو براساس ساخت، اندازه و کاربرد فصلی

نوشتن مطالب آموزشی به زبان ساده و قابل فهم برای همه ، کار بسیار سختیه . از طرفی ، نگهداری یک وب سایت آموزشی خرج داره ! ■ بیش از 45 ساعت ویدیو آموزشی! اگر عمر لاستیک بیش از ۶ سال است، آن را تعویض کنید. مثلا اگر خودروی شما سواری است، از قسمت لاستیک های سواری چی تایر، لاستیک خود را انتخاب کنید، و یا اگر خودروی شما شاسی بلند می باشد از بخش لاستیک های شاسی بلند چی تایر، لاستیک مورد نظر خود را انتخاب نمایید. اگر عمق sipe های لاستیک به کمتر از ۲.۵ میلیمتر رسید باید لاستیک جدید بخرید. هر چی طرح لاستیک کمتر باشه ، کشش و قدرت ماشین هم کمتر میشه چون ماشین باید زور بیشتری بزنه تا با زمین اصطکاک ایجاد کنه . یکسری ویژگیهاي ظاهری بشما کمک می کند تا متوجه شوید چـه زمانی باید لاستیک خودروی خودرا تعویض کنید. متاسفانه این تاریخ به گونه ائی برلاستیک درج شده که توسط مصرف کننده به راحتی قابل تشخیص نیست.با مطالعه مطلب ذیل به راحتی میتوانید زمان تولید لاستیک را متوجه شوید.در جداره بیرونی لاستیکها یک عدد چهار رقمی درج شده است که مشخص کننده زمان تولیدآن است.

لازم است بدانید که برای خودروهای سواری مورد استفاده در سطح شهر اینگونه از لاستیکها را نمی توانید استفاده کنید و فقط برای ماشینهای مسابقه ای مناسب می باشند. در بیشتر بازارها, تولیدکنندگانی که در تولید لاستیک های سواری و نیمه سنگین نامی برای خود دست و پا کرده اند از تولید کنندگان لاستیکهای آفرود یا لاستیک هواپیما متمایز می باشند. لاستیکهای عملکردی عمدتا برای خودروهای مسابقه ای تولید می شوند و عمر عاج کوتاهی دارند و در زمینهای مرطوب عملکرد خوبی ندارند. یکی از اصلاحات مؤثر و محبوب برای رانندگان، جدید کردن چرخها و لاستیک ماشین است که میتواند ظاهر، عملکرد خودرو و سواری آن را بهبود بخشد. این امر بدان مفهوم می باشد که ممکن است یک تولید کننده در تولید لاستیکهای سواری متخصص باشد اما در تولید لاستیکهای آفرود موفق نباشد. از آنجائیکه فرآیند ساخت, مواد خام و تجهیزات ساخت براساس نوع لاستیک متفاوت می باشد, این امر که تولید کنندگان لاستیک فقط در زمینه تولید یک یا چند نوع از لاستیک از میان لاستیکهای مختلف موجود تخصص داشته باشند, طبیعی می باشد. توی این صفحات عکس ماشین های معروف دنیا رو می بینید ، جدای از اینکه نیم ساعت میرید تو رویا که اگه این دست من بود…

اگه به لاستیک ماشین تون نگاه کنید می بینید که به صورت شیار شیار طراحی شده . می بینید که اگه حجم آب از فضای شیار های لاستیک ماشین بیشتر باشه ، آب جلوی زور ماشین رو میگیره و حتی ممکنه ماشین روی آب سر بخوره . چرا لاستیک ماشین طرح و شیار داره ؟ لاستیک ماشین طرح داره . یعنی نه طرح داره نه شیار . چرا لاستیک ماشین مسابقه ای شیار نداره ؟ تو ماشین های مسابقه ای مثل فرمول 1 که لاستیک بدون آج استفاده میکنن دلیل اینه که قدرت ماشین اینقدر بالاست که اگه لاستیک آج دار باشه و استحکاک کم باشه به جای شتابگیری لاستیک تیک آف میکنه – اونا از لاستیک بدون آج استفاده میکنن و حتی قبل مسابقه لاستیک هارو گرم میکنن که لاستیک نرم بشه و چسبندگی بیشتری با جاده داشته باشه ! یک روش بهتر برای اندازهگیری عمر بالقوه لاستیک و مقایسه طول عمر موردانتظار لاستیکهای مختلف بررسی وارانتی آج لاستیک است. تولید کنندگان مختلف معیارهای خود را برای تولید اینگونه از لاستیکها دارند و در بعضی موارد لاستیکهای خود را در رده عملکردی فوق بالا (Ultra High performance tire) نیز قرار می دهند. در نظر داشته باشید که لاستیکهای زمستانی صرفاً برای روزهای برفی طراحی نشدهاند.

برای انتخاب این جزء با اهمیت که کنترل خودرو را عهدهدار است، باید نهایت دقت را داشته باشید تا رانندگی ایمن و آسوده را تجربه نمایید. در انتخاب تایر مناسب باید به نوع کاربری و نیازهای رانندگی و خودروی خود نیز توجه داشته باشید. استفاده از لیمو ترش نیز به علت اسیدی بودن میتواند در تمیز کردن لاستیک دور ماشین لباسشویی موثر باشد. به این نوع لاستیک ماشین مسابقه ای میگن : Slick Tire و یا Racing Slick . طبق قانون اووگادرو همه ی گازها دردما و فشار ثابت حجم ثابتی دارند، ادر نتیجه می توان گفت هیچگونه انفجار یا آتش سوزی خودرو در تصادفات وسایل نقلیه ای که لاستیک آن با نیتروژن پر شده صورت نمی گیرد. بر اساس این تحقیق لاستیکهایی پر شده از باد نیتروژن طی یک دوره ثابت 2.2 psi از فشار باد خود را از دست دادند درحالیکه این رقم برای لاستیکهایی با باد معمولی به 3.5 psi افزایش یافت.

دیدگاهتان را بنویسید