راهنمای خرید بهترین لاستیک خودرو – وبلاگ کارنامه

تمیز کردن چرخ های ماشین در روزهای بارانی یا برفی زمستان شاید برایتان بی معنی باشد اما این موضوع بسیار حائز اهمیت است. در صورتی که سایش آج های لاستیک، به قدری باشد که ارتفاع آن ها با این شاخص یکسان باشد، این بدان معنی است که نیاز به تعویض لاستیک خودرو دارید. چگونه می توان یک لاستیک را تعویض کرد – مهره های چرخ را کامل بازکنید ، مهره های چرخ را در جهت عقربه های ساعت بچرخانید تا همه آنها بسیار شل شوند. سایز اصلی تایر بر اساس سایز رینگ خودرو مشخص میشود و میتوان با تعویض رینگ، سایز تایر خودرو را بزرگ یا کوچک کرد. مشکل در هر بخشی از فنر، به چرخها فشار میآورد و این فشار زیاد باعث سایش آج میشود. ساختار کائوچو به گونهای است که در بین مولکولهای آن، فضاهای خالی وجود دارد و دوده در این فضاها قرار میگیرد. دوده: اضافه کردن دوده به کائوچو باعث افزایش مقاومت سایشی تایر شده، خواص مکانیکی آن را بهبود میبخشد. ولی نقش این بازیگران در جاده های شنی – برفی – مرطوب و کم اصطکاک به خوبی آشکار می شود ، انتخاب لاستیک با آج مناسب در شرایط سخت رانندگی فرمان پذیری خودرو را افزایش می دهد .

دوام لاستیکها یکی از مهمترین عواملی است که در تعیین کیفیت لاستیک نقش دارد. در ساختمان لاستیک از مواد شیمیایی، طبیعی و معدنی مختلفی استفاده میشود که هر یک در عملکرد تایر و نیز در جریان تولید آن نقش خاصی را ایفاء میکنند. منظور از این عبارت، میزان ارتفاع تایر از زمین تا رینگ است که بهصورت کسری از عرض آن معرفی میشود. اگر شما می خواهید این خودرو را به حالت اسپرت تغییر دهید سایز رینگ و لاستیک متناسب با این کاربری 16/45/205 خواهد بود.عدد 205 پهنای لاستیک به میلیمتر ،45 عرض به میلیمترو16 قطر رینگ به اینچ را نشان می دهد.امروزه چون نیروی انتظامی نسبت به اسپرت خودروها حساس شده است،مردم کمتر به سراغ رینگ اسپرت می روند وچندسالی است که استقبال مردم از رینگ و لاستیک های پهن و اسپرت کم شده است.کارشناسان فنی خودرو معتقدند رینگ و لاستیک های پهن یا به اصطلاح عام((اسپرت)) زیبایی خاصی به خودرو می دهد اما همین لاستیک پهن باعث خشکی حرکت فرمان می شود. این لاستیکهای انباری توسط فروشندگان جزئی با قیمتی کمتر از لاستیکهای تازه تولید شده از عمده فروشان لاستیک خریداری می گردد. اما چطور می شود این را تشخیص داد؟ اگر یک لاستیک فروشی معتمد را برای خود پیدا کرده اید که هیچ اما اگر موفق به پیدا کردن چنین مغازه ای برای خرید لاستیک خودرو مورد نظرتان نشده اید، باید حتما در هنگام خرید خود گوشه چشمی به یکسری از فاکتورهای حائز اهمیت در این زمینه داشته باشید که اگر کمی صبر و حوصله به خرج دهید، لیست بیست این موارد را مو به مو برایتان توضیح خواهد داد.

در ادامه عوامل فنیای که باعث لاستیکسایی میشود را به طور مفصل توضیح میدهیم. مهمترین فاکتور در انتخاب تایر، قطر آن است که بر اساس واحد اینچ مشخص میشود. اگر سایز مناسب لاستیک خودروی خود را نمیدانید به صفحه انتخاب خودرو رفته و ابتدا ماشین خود را مشخص کنید تا ما لاستیکهای مناسب برای ماشین شما را نمایش دهیم. برای کمک به جلوگیری از این موضوع بهتر است لاستیک تابستانی با طراحی آج جهت دار را انتخاب کنید. قابل ذکر است مصرف لاستیک هایی که ازتاریخ تولید آنها بیش از 3 سال می گذرد مناسب نیست. اگر فرمان ماشین می لرزد باید چرخ ها را بالانس کنید و اگر لرزش درست نشد امکان دارد که لاستیک های شما ساییده شده یا آسیب دیده باشند . برای مثال عدد ۲۰ZR35/295 که بر روی لاستیک مشاهده می کنید سایز لاستیک را نشان می دهد. این اتفاق اول از همه روی لاستیکها تأثیر میگذارد و سپس روی پلوسها. مزیت دیگری که استفاده از گاز نیتروژن در تایرهای خودرو دارد این است که این گاز در آتش سوزی و احتراق عامل کمکی محسوب نمی شود. آج تایرهای متقارن دارای الگوی یکسان در کل تایر است و این نوع لاستیک بیشتر در خودروهای سواری ارزان قیمت رایج بوده و دارای عمر طولانی و بی صدا هستند و البته میتوانند به طریقه های مختلف چرخانه شده که به طولانی تر شدن عمر لاستیک و بهره وری بیشتر کمک میکند.

به طور معمول لاستیک های موجود در بازار در دو نوع بایاس و رادیال است.به گفته کارشناسان ، در تولید لاستیک های بایاس که از تکنولوژی قدیمی برخوردار هستند،از الیاف ورشته های نخی استفاده می شود.درحالیکه در تولید لاستیک های رادیال از رشته های سیمی استفاده می شود.فروشندگان تایرمعتقدند که تایرهای بایاس اگر تحت تاثیر نیروهای عمودی قرار بگیرند ،سطح تماس آج آنها تغییر شکل داده وبه مرور حالت جمع شده پیدا می کند.این مساله باعث کاهش عمرلاستیک وچسبندگی آن به جاده می شود.درمقابل تایرهای رادیال به دلیل ساختار محکم وتغییرات اندک شکل آج ها، درپیچ،چسبندگی خوبی به سطح جاده دارند.این لاستیک ها به دلیل به کارگیری رشته های سیمی در ساختار خود،تحمل سرعت بالاتری نسبت به تایرهای بایاس را دارندوعمرآنها نسبت به لاستیک های بایاس 40تا60 درصد بیشتراست.به گفته فعالان بازار ،تکنولوژی تولیدی اکثر شرکت های ایرانی از نوع بایاس بوده و اکثر تایر های رادیال وارداتی هستند.توجه داشته باشید قیمت لاستیک های رادیال بیشتر از نوع بایاس بوده ونوع تایر روی آن حک شده است. حرف P به معنای تایر مناسب مصرف شخصی بوده، عدد 205 پهنای تایر به میلیمتر،55 نسبت ارتفاع دیواره لاستیک به پهنای آن را به درصد نشان داده، R به معنای رادیال و در نهایت عدد 16 نشان دهنده قطر رینگ است.

دیدگاهتان را بنویسید