ثبت نام لاستیک دولتی (سهمیه ای) – خرید و قیمت لاستیک دولتی (15 اسفند)

علاوه بر رانندگی عوامل دیگری هم هستند که در طول عمر لاستیک خودرو تاثیر قابل توجهی دارند. علاوهبر این موارد میزان تحمل بار و میزان سرعت لاستیک نیز نکات دیگری است که لازم است مد نظر قرار دهید تا بهترین عملکرد را در سرعتهای بالا شاهد باشید. فنربندی ماشین از اجزای زیادی تشکیل شده است پس لازم است که همراستایی چرخها و یاتاقان های آنها، بوش، میله تعادل، بازوهای کنترل فنر و خود فنرها را بررسی کنید. با این لاستیک فرمان خودرو بهتر پاسخ میدهد، چسبندگی با جاده در سر پیچها افزایش مییابد و توقف خودرو خیلی سریع انجام میشود، بدون اینکه مسافت زیادی را جلو برود. اما لاستیک زمستانی بهواسطه آجهای مخصوص و کانالهای آب بیشتر در لایه بیرونی خود چسبندگی بیشتری نسبت به لاستیکهای چهار فصل ایجاد میکنند. از آنجایی که درج میزان سرعت برای روی لاستیکها گمراهکننده است، شرکتها از یک جدول کد مخصوص استفاده میکنند. اندازه گیری آج هم با استفاده از دستگاه های مخصوص و هم به استفاده از ابزارهایی مانند خط کش، سکه یا چوب کبریت امکان پذیر است. گاهی دیده می شود فرمان ماشین لرزش دارد که در برخی مواقع تنظیم فرمان آنقدر به هم خورده است که اصطلاحا می گویند فرمان گیج می زند چون عملکرد درستی ندارد.

هشتاد درصد از خریداران از این موضوع بی اطلاع اند و این سبب می شود که هنگام خرید انتخاب درستی نداشته باشند. یک لاستیک بدون آج به راحتی بر روی یک جاده لغزنده سر می خورد و موجب از دست رفتن کنترل و حتی واژگونی خودرو می شود. در یک خودرو با هندلینگ مناسب، فرمان به هنگام رانندگی نباید به چپ یا راست منحرف شود. بالا آمدن تایر در برخی قسمت ها نیز از نشانه های فرسودگی لاستیک خودرو است. ضمن اینکه میزان مصرف سوخت هم کاهش می یابد و از وارد آمدن فشار بر روی فرمان و سیستم فنربندی کاسته می شود و هدایت خودرو را راحت تر می کند. لاستیک هم مانند سایر محصولات کاربردی دارای تاریخ مصرف بوده و عمر مفید لاستیکها به طور معمول 5 تا 6 سال است و بهتر است از شرکتی لاستیک خود را خریداری کنید که گارانتی برای تایر داشته باشد. بر روی لاستیک و طبق معمول با فاصله کمی از عبارت اندازه لاستیک، یک شماره دو رقمی همراه با یک حرف انگلیسی درج میشود. 1. تایر با طرح آج جهتدار (یک سویه) که به صورت حرف V است. آسیبی که یک رینگ قُرشده یا کجشده به تایر میزند، بسیار بدتر از لاستیکسایی است.

ادعاهایی نظیر کاهش هزینه، کاهش مصرف سوخت، پوسیدگی کمتر رینگ و حفظ بهتر باد لاستیک که در این نوشتار تلاش میکنیم تا صحت هر یک از آنها بررسی کنیم. مقدار این شاخص بـه صورت استاندارد ۱۰۰ اسـت و درج ارقام بالاتر مقابل این عبارت، نشان دهنده کیفیت بالاتر لاستیک اسـت. به یاد داشته باشید که اندازه گیری فشار هوا باید در حالت سرد (پس از 3 ساعت توقف خودرو یا دمای 35 درجه برای لاستیک ها) انجام گیرد، در غیر این صورت فشار باد لاستیک خودرو به صورت دقیق اندازه گیری نمی شود. توان بارگیری این لاستیک ۱۰۳۰ کیلوگرم (۲۲۷۱ پوند طبق کد ۱۰۹ در جدول اندیس بارگیری) و سرعت نهایی قابل تحمل آن ۲۴۰ کیلومتر در ساعت (طبق کد V در جدول سرعت) است. ضعیف شدن سطح لاستیک نیز می تواند منجر به ترکیدن ناگهانی آن شود. لاستیک اتومبیل همانند کفش انسان و حتی بیشتر برای سلامت رانندگی اهمیت دارد و باوجود برندهای مختلف تعداد زیادی از افراد در زمان انتخاب لاستیک برای خودروشان گمراه می شوند. افزون بر این در خودرویی با چرخهای غیر همراستا فشار زیادی بر فرمان خودرو وارد میشود و هدایت آن را سختتر میکند. میزان تحمل تایر، در مقابل دمای جاده، مخصوصا در مناطق گرمسیر بسیار مهم اسـت، زیرا حرکت خود تایر روی جاده نیز، باعث گرم شدن لاستیک میشود.

حال سوالی که به وجود میآید این است که کدام یک از شرکتهای ایرانی ویژگیهای گفته شده را در تولید محصولات خود در نظر گرفتهاند؟ کدام لاستیک ایرانی بهتر است؟ دمای هوا میزان باد لاستیک را تغییر میدهد. به عنوان مثال اگر دمای هوا ۱۵ درجه کاهش پیدا کند، فشار باد تایر ۱۰ درصد کم میشود. دوام لاستیک ماشین توسط معیارهایی تعیین میشود. این اختلال یکی از دلایل عمده لاستیک سایی خودروهاست. در حالی که یکی از ارکان اصلی شاخص وزن خودرو، توان بارگیری لاستیکهای آن است. این در حالی است که بازدید ماهانه باد تایرها تاثیر قابل توجهی در افزایش طول عمر آنها دارد. این در حالی است که بلافاصله پس از ورود میخ به تایر تیوبلس اطراف آن آب بندی می شود و بدنه خود میخ نیز به عنوان مانعی برای خروج هوا عمل می کند. در یک لاستیک معمولی وارد شدن میخ به بدنه موجب خارج شدن هوای داخل تیوب خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید